Recensie: Schim en Schaduw van Leigh Bardugo

Nadat ik als tiener de boekenreeks van Harry Potter had gelezen, heb ik nooit meer de drang gehad een boek binnen het Fantasy genre te lezen. Misschien was ik bang dat er nooit meer iets vergelijkbaars of beters zou komen of misschien is het toch niet echt “my cup of tea”? Begin dit jaar was ik op zoek naar een nieuwe boekenreeks. Ik had zin in een duister en spannend Fantasy verhaal. Waar kwam dit ineens vandaan? Ik vond dat ik er maar eens aan toe moest geven en na wat research bleek dat Schim en Schaduw wel eens aan mijn nieuwe wensen kon voldoen. Dat werd een tripje naar de boekenwinkel. Lees in deze recensie hoe ik dit boek vind.

Shadow and Bone detail

“De schaduw vlakte, een strook van ondoordringbare duisternis vol met monsters die jagen op menselijk vlees. Monsters die de eens zo grote natie Ravka langzaam vernietigen. Alina, een eenzaam weeskind, ontdekt een unieke kracht die haar in de weelderige wereld van de magische elite van het koninkrijk De Grisha brengt.  Zou ze de sleutel zijn tot de verlossing van de schaduw vlakte? En zal ze instaat zijn Ravka te bevrijden? Duisterling, een man van verleidelijke charme en angstaanjagende kracht, leider van de Grisha. Als Alina daadwerkelijk de schaduw vlakte wil verlossen, moet ze ontdekken hoe ze haar gave onder controle kan krijgen en moet ze de gevaarlijke aantrekkingskracht tot de Duisterling kunnen weerstaan. Maar wat te denken van Mal, Alina’s beste jeugdvriend? Kan ze hem vergeten om haar nieuwe toekomst tegemoet te gaan?”

Wat een verrassing! Dit boek was een nieuwe en zeer positieve ervaring voor me. Spannend, origineel, gedetailleerd met een tikkeltje romantiek. Een fantasiewereld die bijna werkelijkheid lijkt te worden. Ik ben om!

Alina Starkov, was een weeskind dat samen opgroeide met haar beste vriend Mal. Nu zitten ze in het leger en hebben de opdracht om naar de westkant van Ravka te reizen. Ravka ligt in het magische Rusland. Om de westkant te bereiken moeten ze door de schaduw vlakte reizen. Dit is een duistere vlakte die oost en west Ravka scheidt. Er is bijna niet door de duisternis heen te komen, er is namelijk geen enkel licht en het gebied zit vol met magische, zeer gevaarlijke wezens, genaamd de Vulcra. Deze monsters jagen op mensenvlees. De tocht door dit gebied is dan ook zeer gevaarlijk voor Alina en Mal. Alina is nooit ergens goed in geweest. Maar wanneer Alina haar regiment wordt aangevallen en haar beste vriend Mal zwaargewond raakt, ontwaakt er bij Alina een onbekende kracht die zijn leven redt. Dit blijft niet onopgemerkt en al snel wordt Alina meegenomen naar de Duisterling, de machtige en geheimzinnige leider van het Grisha-leger. Alina blijkt de aangekondigde lichtmeester te zijn. Dit is de persoon die de schaduw vlakte en de Vulcra kan vernietigen en hiermee Ravka kan bevrijden. Alina gaat samen met de aantrekkelijke Duisterling naar het hof, waar ze leert om haar krachten verder te ontwikkelen en tevens onder controle te houden. Om haar krachten te ontwikkelen moet ze Mal achter zich laten en dit gaat niet zonder slag of stoot. Hoe moet ze zich persoonlijk verder ontwikkelen als ze haar steun en toeverlaat voor altijd moet missen? Het is een leerzame en zware periode voor Alina. Een periode waar ze afscheid moet nemen, tot het uiterste wordt gedwongen tijdens trainingen, nieuwe mensen leert kennen en moet vertrouwen. Maar is iedereen wel te vertrouwen en doen mensen zich niet anders voor dan daadwerkelijk het geval is?

Schim en Schaduw is een origineel en gedetailleerd verhaal. De sprookjesachtige wereld waarin Alina en Mal leven is gebaseerd op het oude Rusland. Bardugo heeft een duidelijke schrijfstijl en slaagt er goed in om me steeds op het verkeerde been te zetten. Hierdoor wilde ik alsmaar verder lezen. Bardugo maakt in het verhaal wel gebruik van woorden die gebaseerd zijn op het Russisch, dit maakt het boek in het begin moeilijker leesbaar. Als je eenmaal door het begin heen bent ben je gelukkig al niet anders meer gewend.

De personages zijn geweldig goed uitgewerkt. Alina maakt een enorme ontwikkeling door in het verhaal. Ze groeit van een afhankelijk, onzeker meisje uit naar een sterke, zeer krachtig persoon die vecht voor hetgeen waar ze voor staat. Haar vriend Mal is een stabiel personage waar iedereen altijd op terug kan vallen. De Duisterling heeft veel geheimen, dat maakt hem intrigerend en mysterieus.

De conclusie van Schim en Schaduw

Schim en Schaduw heeft aan al mijn verwachtingen voldaan. Het is een bijzonder verhaal dat niet te vergelijken is met andere verhalen. De vele details maken het verhaal geweldig sprookjesachtig. Leigh Bardugo heeft een heldere schrijfstijl die mij ontzettend aanspreekt. Ik ben enorm nieuwsgierig naar het vervolg Dreiging en Duisternis en ga deze dan ook binnenkort aanschaffen.