Recensie: De Zaak Jasmin van Gita Smeekes

De spannende boeken weken (3 t/m 19 juni) zijn nog in volle gang, daarom hebben we de thriller “De zaak Jasmin” uit 2006 gelezen. We hebben al verschillende recensies geschreven over boeken van gevestigde auteurs, maar dit keer hebben we gekozen voor een zelf uitgebracht boek. Hoe gaaf is het om het heft in eigen handen te nemen en het verhaal dat je wilt schrijven hoe dan ook aan de wereld te presenteren? Dat het succesvol kan zijn om een eigen boek te publiceren heeft “Fifty Shades of Grey” bewezen. Is het tijd voor deze thriller om minstens zo’n succes te worden? Lees hieronder wat onze visie daarop is.

Margaret van Amerongen is na haar scheiding een zelfbewuste vrouw geworden. Naast haar werk als onderwijzeres op een basisschool, heeft ze evenwel zo haar fantasieën. Ze stuit op Lars Verburg, een tuinarchitect die meer detectivewerk doet dan tuinen ontwerpen. Margaret raakt in de greep van Verburgs onderzoekwerk, en binnen de kortste keren zit ze middenin een ingewikkelde zaak.”
 ….
Schermafbeelding 2016-06-15 om 19.13.37….

De hoofdpersoon in het boek is Margaret van Amerongen, oftewel “Marg”. Ze is onlangs gescheiden, wat een duidelijk impact op haar heeft. Ze werkt als lerares en ze kan het niet goed vinden met haar collega Jelle, een personage die later in het boek weer onverwacht ten tonele komt. De spanning begint vroeg in het boek, als Marg op een avond haar antwoordapparaat afluistert hoort ze een bericht van een jong meisje die om hulp vraagt. Het blijkt om Jasmin te gaan, een 8 jarig, ontvoerd meisje uit Friesland. Marg begrijpt er niets van, ze woont niet in die provincie en kent het meisje dan ook niet. Naast dit verontrustende bericht, krijgt Marg ook visioenen over Jasmin. Dit doet haar besluiten om contact op te nemen met Lars, de detective die deze zaak in behandeling heeft. Samen proberen ze de puzzelstukjes samen te brengen, totdat ook Lars verdwijnt.

Terwijl de vraagtekens over de situatie steeds groter worden, gaat Marg naar Schotland omdat ze beloofd had om op het huis van kennissen van haar vriendin Jessica te passen. Ze twijfelde sterk of ze wel moest gaan, maar omdat ze een tip had gelezen over de locatie van Jasmin (in Schotland, een opvallende toevalligheid) besloot ze toch door te zetten. Marg was aan deze tip gekomen doordat ze ondertussen ook samenwerkte met het tv programma “Gezocht!”.  Vlak voordat ze vertrekt ontvangt ze echter weer een schrokkend nieuwtje: ook Peter, de vriend van een vriend van haar én een bekende van Jasmin, is verdwenen. Het plot word steeds dikker en dikker.

Aangekomen in Schotland blijven er vreemde dingen gebeuren. Marg voelt zich niet prettig in het oppashuis in the middle of nowhere en vraagt of Wim, de vriend die is verlaten door Peter, ook komt. Samen met hem probeert ze van de vakantie te genieten, maar verontrustende voorvallen en toevalligheden worden door elkaar opgevolgd. Marg en Wim worden steeds meer opgeslokt door de drie verdwijningen naarmate zij steeds dichterbij de waarheid komen. Komen Marg en Wim dan ook echt achter de waarheid? Leven Jasmin, Lars en Peter nog? Zijn de visioenen van Marg correct? Hebben de verdwijningen iets te maken met elkaar? Allemaal vragen waarbij we het antwoord gaandeweg in het boek te weten te komen.

Dit boek mag zich met recht een thriller noemen. Gaandeweg volgen verontrustende taferelen elkaar op en van te voren kun je nog niet raden wie de dader is of de daders zijn. De schrijfstijl is zeer gedetailleerd, waardoor je in elke activiteit wordt meegenomen. De hoofdpersonage is gemakkelijk te waarderen en aandoenlijk. Ze is bescheiden over haar bevindingen en visioenen en dat siert haar. Ze is wat zenuwachtig voor sommige confrontaties, maar gaat ze uiteindelijk niet uit de weg. In andere woorden, de gebeurtenissen in het verhaal overkomen haar, ze hoeft dus ook geen doorgewinterde, onbevreesde detective te zijn. Dit gegeven, samen met haar voorliefde voor koffie, thee en tuinieren, maken het een laagdrempelig verhaal die door een brede doelgroep gelezen kan worden en in het bijzonder vrouwen die geboren zijn in de jaren 40, 50 of 60.

Conclusie

Tot de laatste pagina blijft het spannend wat er nou precies allemaal gebeurd is en waarom. De verschillende verhaallijnen komen uiteindelijk vloeiend bij elkaar en het plot zie je niet aankomen. Ik raad het boek dan ook zeker aan! Je kunt het boek in het Nederlands bestellen http://bit.ly/1UenmxG (Free Musketeers), maar ook in het Engels http://bit.ly/1UOexHZ (Waterstones). De hoofdpersonage in dit boek, Marg, zet haar detectivewerk door in het boek “Moord op het landgoed Hell”. Daarover later meer.