Recensie: Een leven na jou van Jojo Moyes

Recensie Een leven na jou van Jojo Moyes

Als je “Voor jou” hebt gelezen, dan vermoed ik dat ook jij het niet meer droog hield aan het einde van dit boek. Ik was zo ontzettend benieuwd om te lezen hoe het met de personages verder ging, maar ook benieuwd of JoJo Moyes dezelfde sfeer in het boek voort heeft kunnen zetten en of ik ook dit boek met een lach en een traan zou beleven. Na zoveel spanning was het eindelijk zover en kwam het boek ‘ Een leven na jou ‘ uit, wat was ik blij toen ik het boek direct op m’n e-reader kon installeren!

“Na zes heftige maanden met Will geleefd te hebben, is Lou Clark niet langer een doorsneepersoon met een doorsneeleven. Maar als een bizar ongeluk haar dwingt terug bij haar familie in te trekken, heeft ze het gevoel dat ze weer net zo vastgeroest zit als vóór Will haar wereld overhoop haalde. In een poging zichzelf te dwingen uit haar veilige wereldje te stappen, meldt ze zich aan voor een groepscursus rouwverwerking. Haar medecursisten – vooral de aantrekkelijke Sam – helpen haar een nieuw perspectief te vinden. Tot iemand uit Wills verleden haar leven binnen stormt en opnieuw alles anders blijkt dan ze dacht. Kan Lou zich opnieuw uitvinden terwijl het lijkt of de hele wereld zijn best doet om haarzelf, haar familie en Wills familie vast te houden in het verleden?”

In “Voor jou” leren we Lousia Clark en Will Traynor kennen. Lousia wordt door de moeder van Will ingehuurd om hem bij te staan in het dagelijks leven en in de zes maanden die volgen bouwen zij een intense band op. Meer lezen over dit boek? Klik dan hier voor onze recensie! Nu terug naar “Na jou”.

Kort na de dood van Will Traynor mogen wij weer een kijkje nemen in het leven van Louisa Clark. Lou woont inmiddels in een appartement in Londen en heeft een baan in een bar in Londen. Lou doet haar best om alles wat met Will te maken heeft (en daarmee alle pijnlijke herinneringen) te vermijden. Dat lukt tot nu toe goed. Totdat Lou ergens van schrikt en van het dak van haar appartementencomplex valt. Ze belandt op het balkon 2 verdiepingen lager, breekt haar heup én moet de ambulance duidelijk maken dat dit géén zelfmoordpoging was. Hoe gaat dit haar lukken? Met veel vallen en opstaan bouwt Lou verder in het boek een band op met een van haar redders, de tall, dark ánd handsome ambulance broeder Sam. Ondanks het feit dat Sam een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van Lou’s nieuwe leven, komt er een persoon uit Will’s verleden in beeld. Lou komt erachter dat ze deze dame, Lily, heeft ontmoet op de avond van haar val. Door de ontmoeting met Lily kan Lou er niet meer onderuit en besluit zij dat het toch tijd is om haar verleden opnieuw te confronteren, maar ditmaal doet zij dit niet alleen. Samen met Lily gaat Lou de confrontatie aan, maar dit gaat niet zo gemakkelijk als verwacht. Lily is behoorlijk eigenwijs en heeft ook flink wat emotionele bagage. Door deze trip down memory lane komen we ook te weten hoe het na de dood van Will afgelopen is tussen zijn ouders. Zijn ze nog bij elkaar? Zijn ze gelukkig? En hoe gaat het met de familie van Will?

De conclusie van Een leven na jou

“ Een leven na jou ” is het perfecte vervolg op “Voor jou”. Jojo Moyes weet de verhaallijn goed door te zetten en zorgt opnieuw voor de nodige lach en traan. Het is een boek wat je in één ruk uitleest. Hoewel ik het niet waarschijnlijk acht dat er nóg een vervolg komt, ben ik erg benieuwd hoe het Lou en de andere hoofdpersonen in het boek verder afgaat. Ik ben in ieder geval een grote fan van het werk van JoJo Moyes!