Recensie: Wild van Cheryl Strayed

Terwijl ik door de AKO liep in mijn pauze, lag Wild van Cheryl Strayed op mij te wachten, ik moest hem hebben! In de trein ben ik direct begonnen met lezen want na de vele goede recensies moest dit toch wel een geweldig boek zijn. Lees in deze recensie of ik het eens ben met de lovende recensies.

Op haar zesentwintigste neemt Cheryl Strayed haar meest impulsieve beslissing ooit: ze begint aan een voettocht van 1700 kilometer langs de Pacific Crest Trail in het westen van Amerika. Helemaal alleen, zonder ervaring en met een veel te zware rugzak. Drie maanden lang doorstaat ze intense hitte en meters sneeuw, wordt ze geconfronteerd met beren en ratelslangen, en ervaart ze de schoonheid, maar ook de verschrikkelijke eenzaamheid van de tocht die haar leven voorgoed zou veranderen.

Ge-wel-dig! Op een van de eerste pagina’s is de kaart afgedrukt zodat je precies kan zien van waar tot waar Cheryl haar tocht gaat. Al in de proloog droomde ik weg in het verhaal, er wordt namelijk een fijne en beeldende schrijfstijl gehanteerd. Daarnaast is het een waargebeurd verhaal waardoor ik mij direct helemaal kon inleven.

Het verhaal van een vrouw die zichzelf kwijt is

Het boek Wild is het waargebeurde verhaal van de 26-jarige Cheryl die besluit om de PCT te lopen; een 1700 kilometer lange voettocht langs de westkust van Amerika. Haar moeder is een aantal jaar daarvoor overleden en sinds dat moment is Cheryl zichzelf niet meer. Ze stopt met haar studie, veranderd steeds van baan, gaat scheiden van haar man en tot overmaat van ramp raakt ze verslaafd aan cocaïne. Nadat ze op een middag een boek over de Pacific Crest Trail vindt, blijft dit in haar achterhoofd. Een aantal weken en ervaringen later besluit ze het roer om te gooien. Ze gaat zonder training de 1700 kilometer lange wildernis in. Tijdens haar tocht leert ze zichzelf beter kennen en komt ze mensen tegen die haar wereld verrijken. Het is niet allemaal zonneschijn want de tocht valt haar geestelijk en lichamelijk zwaar. Is Cheryl sterk genoeg om deze missie te volbrengen?

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik enorm van Wild genoten heb. Cheryl verliest zichzelf, maar ergens in haar is er een vlammetje dat ze met veel kracht aanwakkert en nooit opgeeft. Ik had vanaf pagina 1 respect voor de keuzes die ze maakt. De tocht die Cheryl heeft gelopen weet ze prachtig te omschrijven. Tijdens het lezen wilde ik niets liever dan een vlucht boeken en het gebied zelf ontdekken.

De conclusie van Wild

Cheryl is in staat om haar leven, haar verlies, haar gedachten, haar gevoelens en haar verbazingwekkende reis te delen met haar lezers. Aan het begin van het boek bewonderde ik haar als schrijfster, maar na het hele verhaal te hebben gelezen bewonder ik haar als mens. Haar vlotte pen, doorzettingsvermogen en humor maken Wild tot een van de beste boeken die ik ooit gelezen heb. Dit boek moet je lezen!

5 koppen koffie Book Barista