Recensie: Twee breinen, een vriendschap die ons denken veranderde van Michael Lewis

Toen ik dit boek “Twee breinen, een vriendschap die ons denken veranderde” van Michael Lewis kreeg, had ik er nog niet eerder van gehoord. Door de achterflap te lezen had ik wel direct het idee dat dit helemaal een boek voor mij is. Klopte dat? Lees het in deze recensie!

Twee breinen onderzoekt de vriendschap en de theorieën van de twee Israëlische academici Daniel Kahneman en Amos Tversky. Hun ideeën over het menselijk oordeel en het nemen van beslissingen hebben een onschatbare invloed gehad op de psychologie en de gedragseconomie. Hun onderzoek toonde aan dat zelfs de beste statistici hun oordelen en beslissingen sterker laten beïnvloeden door emotie dan door rationale analyse. Michael Lewis schreef een fantastische dubbelbiografie over deze bijzondere vriendschap.

Twee breinen, een vriendschap die ons denken veranderde begint met een reeks voorbeelden over hoe keuzes worden gemaakt. De voorbeelden spraken me niet direct erg aan (sport e.d.). Het gedachtegoed sprak me echter wel aan. Toen kwam hoofdstuk twee. Dat hoofdstuk begon met achtergrondinformatie over de psycholoog Danny Kahneman. Vanaf dat moment wilde ik alleen maar verder lezen. Wat interessant allemaal!

De focus ligt in dit boek op Danny Kahneman en Amos Tversky. Aan bod komen hun privé-leven, hun onwaarschijnlijke vriendschap en de theorieën die ze samen ontwikkelden. Als sociologe/historica weet ik niet hoe hun theorieën hedendaags in de psychologie worden ontvangen, maar ik vond het in ieder geval waanzinnig interessant!

Zij onderzochten jarenlang door middel van experimenten hoe mensen keuzes maken. De mens blijkt minder rationeel dan werd gedacht.  Ze haalden verschillende theorieën onderuit (waaronder hun eigen) en kwamen met nieuwe theorieën. Het boek staat dan vol met prachtige stellingnamen, zoals: Het menselijk vermogen om te oordelen werd verstoord door wat memorabel was.

De vrouw van Tversky noemde de vriendschap als een huwelijk. Ze waren samen één brein. Het is altijd opwindend als twee briljante denkers samen nog briljanter denken.

In één woord: geweldig. Tijdens het lezen voelde ik me weer een beetje in de collegebanken zitten. Ik houd van dat gevoel. Het is erg interessant om te lezen hoe hun onderzoeken door de tijd heen evolueerden, ongeacht of je de theorieën als valide beschouwt. De persoonlijke verhalen ervaar ik als een toevoeging, omdat de achtergrond van een wetenschapper de (academische) keuzes beïnvloedt die hij of zij maakt. Ik heb dit boek echt verslonden en ik voel me helemaal academisch geïnspireerd.

Conclusie van Twee breinen, een vriendschap die ons denken veranderde

Twee breinen, een vriendschap die ons denken veranderde is een dikke aanrader als je geïnteresseerd bent in de psychologie. Keuzes zijn een elementair onderdeel van het bestaan, dus het is interessant om te lezen hoe deze twee daarover dachten. Wat mij betreft is het boek een goede mix van theorie, privé en de (academische) wereld.