Recensie: The woman in Cabin 10 van Ruth Ware

Ik was op zoek naar een nieuw boek en omdat er meestal van alles in mijn hoofd gebeurt in het Engels, besloot ik een nieuwe Engelse thriller uit te zoeken. Het werd The woman in Cabin 10 van Ruth Ware! Lees in deze recensie wat ik van het boek vond.

Flaptekst

Het was bedoeld als de perfecte reis, een reis naar het noorderlicht. Een luxe persreis op een prachtig en exclusief cruiseschip. Ook was het voor journaliste Lo Blacklock een kans om te reizen en te herstellen van een traumatische inbraak die haar naar het randje van instorten heeft gedreven en een kans om na te denken over wat zij precies wilt met haar relatie. Maar alles verloopt niet helemaal zoals gepland. Wakker geschrokken door de schreeuw midden in de nacht haast Lo zich naar haar raam waar zij een lichaam overboord geworpen ziet worden vanaf de kamer naast haar. Na onderzoek blijkt dat er nooit iemand in de betreffende hut heeft ingecheckt en er is niemand als vermist opgegeven op de boot. Uitgeput, emotioneel en steeds wanhopiger moet Lo eraan geloven dat ze een vreselijke fout heeft gemaakt. Of is ze gevangen op een boot waarop een moord is gepleegd – en is zij de enige getuige…

Omdat het laatste boek wat ik heb gelezen een thriller was waar ik maar moeilijk in kwam, was ik nog wat terughoudend, maar de recensies over The woman in Cabin 10 waren lovend. Zou het dan toch? En ja hoor! Het boek begint met een droom en na de eerste bladzijde zit je al middenin het boek en meteen op het puntje van je stoel. Na een inbraak en een flinke ruzie met haar vriend Judah kijkt Lo er flink naar uit om een week weg te gaan op een luxe cruise voor werk. Lo komt haar ex tegen die een reisjournalist is voor een ander blad. Nadat zij voor de volgende dag een interview heeft kunnen regelen van de eigenaar van het schip, Lord Richard Bullmer, gaat zij uitgeput naar haar cabine. Blij om eindelijk wat slaap te kunnen krijgen en met een veilig gevoel valt Lo in slaap. Midden in de nacht schrikt ze wakker van een schreeuw uit de cabine naast haar van het meisje waar ze eerder op de avond mascara had geleend. Geschrokken rent Lo naar haar raam en ziet dat er vanuit de cabine naast haar een lichaam overboord gegooid wordt. In paniek belt zij de receptie en vraagt om het hoofd van beveiliging. Deze komt langs en op het moment dat Lo de bloedsmeer op het balkon wilt laten zien is deze weg en de kamer naast haar is leeg..

Een bloedstollende zoektocht

Wat volgt is bloedstollend verhaal wat spannend blijft door de vele twists. Lo neemt Ben in vertrouwen en vertelt hem precies wat ze heeft gezien en dat het onderzoek nergens op uitloopt. Gelukkig gelooft Ben haar en vormen de twee een team in de zoektocht naar de moord, maar kan zij Ben wel vertrouwen? Het wordt verder in het verhaal duidelijk dat Lo iets heeft gezien waarvan zij geen getuige had mogen zijn en dat probeert de dader haar op verschillende manieren duidelijk te maken. Toch besluit Lo het, ondanks haar angst, niet te laten rusten. Probeert de dader haar uiteindelijk op een andere manier stil te krijgen? Krijgt zij nog hulp vanuit een onverwachtse hoek? Komt Lo erachter wie het slachtoffer is en komt Lo het cruiseschip ooit nog af?

Wat ik van The woman in Cabin 10 vond

Ruth Ware weet in The woman in Cabin 10 precies hoe je de lezer tot het einde van het verhaal geboeid kunt houden. Ze verteld het verhaal van Lo, maar laat je ook, tussen de 6 delen twijfelen over wat er precies aan de hand is. Je leest mailwisselingen van Judah en vrienden dat Lo vermist is, nieuwsartikelen dat er een lichaam is gevonden in de wateren en de vooruitblik van een van de gebeurtenissen later op de boot waarmee het boek begint. Hierdoor laat Ruth jou als lezer verschillende scenario’s langslopen in je hoofd en raak je continue verrast van de uiteindelijke wending die het verhaal neemt.

Een Engelse aanrader

Helaas is The woman in Cabin 10 niet in de Nederlandse vertaling te verkrijgen, dus als je het niet erg vindt om eens een boek in het Engels te lezen, dan is dit zeker een aanrader! Het debuut van Ruth In a dark dark wood staat al op mij te wachten! Welke thriller lees jij op het moment?