Recensie: Oorsprong van Dan Brown

Dan Brown Oorsprong Recensie by Book Barista

JA, afgelopen maand was het moment eindelijk daar… Oorsprong van Dan Brown kwam uit en ik kreeg hem nog cadeau ook! Toen ik het cadeautje uitpakte was ik oprecht het gelukkigste meisje op deze aardbol. Dan Brown is namelijk een van mijn favoriete auteurs. Hij is naar mijn mening goed in het creëren van een verhaallijn die steeds meer informatie prijs geeft, maar waar tegelijk steeds meer vragen oprijzen. Dit zorgt voor een goede spanningsboog! Daarnaast ben ik ook gewoon een beetje gek geworden op Robert Langdon. Eerlijk is eerlijk, ik ben een beetje “gekleurd” als het gaat om het recenseren van boeken van Dan Brown. Ik zal in deze recensie natuurlijk wel zo objectief mogelijk zijn.

“Robert Langdon, hoogleraar kunstgeschiedenis en symboliek, wordt geconfronteerd met de vragen die de mensheid al eeuwen bezighouden: waar komen wij vandaan en waar gaan we naartoe? In Spanje raakt hij verzeild in een adembenemend avontuur vol moderne kunst, innovatieve technologie, codes, religie, geschiedenis en architectuur.”

Oorsprong is verrassend, goed geschreven en vooral erg van deze tijd. Dat zijn de drie dingen die eigenlijk al direct bij me opkomen. Dan Brown zijn verhaal is vanaf de eerste pagina spannend. Eigenlijk net zoals we dat in andere boeken van hem gezien hebben.

Robert Langdon bezoekt het hypermoderne Guggenheim-museum in Bilbao voor een belangrijke onthulling van een ontdekking die de wetenschap voor altijd zal veranderen. De gastheer van de avond is Edmond Kirsch, een vriend van Robert Langdon en tevens een veertigjarige miljardair en futurist. Edmond staat bekend om hightech uitvindingen en gewaagde uitspraken. Maar de nauwkeurig georkestreerde avond barst plotseling uit in chaos, waardoor Kirsch’ waardevolle ontdekking voorgoed dreigt te verdwijnen. Geconfronteerd met een directe dreiging, ontsnapt Langdon uit Bilbao. De speurtocht begint ditmaal pas over de helft van het 537 pagina’s tellende verhaal. Het eerste deel is namelijk de aanloop naar de onthulling van Kirsch, een lofzang over het Guggenheim, moderne kunst en politieke intriges in het Spaanse koningshuis.

Langdon krijgt hulp van de directeur van het Guggenheim, Ambra Vidal, die in nauwe samenwerking met Kirsch de presentatie heeft voorbereid. Ambra en Robert gaan mer behulp van Winston, een kunstmatige assistent, samen op jacht naar codes die de oplossing moeten bieden om de resultaten van Edmond Kirsch openbaar te maken.

Ambra is tevens de verloofde van de Spaanse prins Julián, die op het punt staat zijn zieke vader, de koning, op te volgen. De Spaanse bevolking wacht in spanning af of Julián een modern Spanje wil leiden, of vasthoudt aan de orthodoxe Rooms-katholieke overtuigingen van zijn vader. Diens vertrouweling, bisschop Antonio Valdespino, heeft daar ook zo zijn eigen ideeën over. Wat de intriges in het boek weer nader doet samenvloeien. Valdespino is een van de geestelijke leiders die Kirsch aan het begin van het boek benaderd heeft om de reactie op zijn onthulling te peilen. Langdon an Ambra worden tijdens hun jacht tegengewerkt, maar niet duidelijk is wie nu de echte vijand is.

Oorsprong is spannend, zit vol onverwachtse plot twisten en sterke personages. Dan Brown kiest voor het oude vertrouwde stramien van een kat-en-muis-spel. Ook staat er weer een vrouw aan de zijde van Robert Langdon. Ondanks dat deze verhaallijn in elk boek van Dan Brown terugkomt, vind ik dat hij met Oorsprong een andere weg is ingeslagen. Moderne kunst en technologie spelen in dit boek een grote rol, deze combinatie is in zijn boeken niet eerder naar voren gekomen. Het geloof dat hij hier recht tegenover zet, zorgt voor een voor een opmerkelijke verhaallijn. De research die Dan Brown voor zijn boeken pleegt, is naar mijn mening bewonderenswaardig. Ook krijgt Langdon in dit boek advies van Winston, een kunstmatige en zeer welwillende assistent. Dit zorgde voor een extra dimensie in het verhaal.

Een paar minpunten

Ik vroeg me wel af en toe af of deze ontdekking echt zo veel aandacht zou trekken als in het boek wordt beschreven. Een ander minder sterk onderdeel in het verhaal is Dan Browns neiging tot het opdreunen van Wikipedia-pagina’s en feitjes. Zo legt hij uit wie Churchill was en wat Uber is. Ik heb tijdens het lezen een paar keer met mijn ogen gerold…

Daarnaast zijn er in het boek een aantal losse eindjes zitten, of dat er verbindingen zijn die ik heb gemist. Wellicht komt dat omdat ik het boek te snel heb gelezen. Ik kan hier niet teveel over uitwijken, want ik wil niet te veel verklappen. Ik vind dat de verhaallijnen van Dan Browns eerdere boeken beter op elkaar aansluiten en duidelijker zijn.

De conclusie van Oorsprong

Oorsprong is met zijn kunstmatige, welwillende assistent een echt product van zijn tijd. Een tijd waarin steeds meer wetenschappers hardop uitspreken dat zij denken dat kunstmatige intelligentie ons niet zal vervangen als in De Terminator, maar ons zal helpen en begeleiden met dingen waarin wij minder goed zijn. Het boek is enorm vermakelijk! Ik heb het boek dan ook van begin tot eind met enorm veel plezier gelezen. Een echte aanrader dus!