Recensie: Dreiging en Duisternis van Leigh Bardugo

Eerder hebben jullie al kunnen lezen hoe blij verrast ik was door het boek Schim en Schaduw, het eerste deel van de Grisha trilogie van Leigh Bardugo. Toen ik aan dat boek begon had ik al jaren geen boek uit het genre fantasie gelezen. Het beviel me zo goed dat ik direct het tweede deel Dreiging en Duisternis ben gaan lezen. Lees in deze recensie wat ik van het boek vind.

“Alina dacht dat ze weg kon lopen uit haar verleden en ontsnappen aan haar lot. Dat kan ze niet. Mal had gehoopt dat hij genoeg had gedaan om het meisje op wie hij gek is te beschermen. Dat heeft hij niet. De Duisterling, krachtiger dan voorheen, is hongerig naar wraak. Hij heeft Alina nodig. Binnenkort moet Alina kiezen tussen haar land, haar macht en de man van wie ze houdt – of het risico lopen om dit alles te verliezen. “

Mijn verwachtingen voor dit boek lagen hoog, ik hoopte op een net zo verrassend en creatief verhaal dat misschien nog wel spannender zou zijn dan het eerste deel Schim en Schaduw. Ik moet bekennen dat dit in het begin van het verhaal niet direct het geval was. Er zaten een aantal weken tussen het lezen van het eerste deel Schim en Schaduw en het tweede del Dreiging en Duisternis. Deel 2 begint precies waar deel 1 eindigt en ik had het einde van het eerste deel niet meer helemaal helder voor de geest, dat zorgde dan ook voor wat strubbelingen in de eerste hoofdstukken. Gelukkig is Leigh Bardugo een fantasievolle schrijfster die je mee neemt in zijn verhaal ik voelde me dan ook al weer snel thuis in de wereld van hoofdpersonen Alina, Mal en de duisterling in Ravka, een wereld dat geïnspireerd is op het tsaristische Rusland.

Alina en Mal zijn na hun laatste confrontatie met de duisterling in Ravka op de vlucht voor hem en doen op alle mogelijke manieren hun best om een zo normaal mogelijk leven te leiden zonder op te vallen. De duisterling is een man met onbegrensde krachten, kennis en mogelijkheden en het duurt dan ook niet lang voor hij Alina en Mal vindt. Hij neemt ze gevangen op het schip van Sturmhond, een meedogenloze kapitein. De duisterling is zoekende naar extra kracht, dit wil hij voor elkaar krijgen met de versterker Rusalye die hij nodig heeft om van de wereld zijn duistere wereld te maken. Ondanks de onheilspellende situatie weten Mal en Alina, met onverwachte hulp van Kapitein Sturmhond, sterk te blijven en te ontsnappen zodat ze kunnen terugkeren naar Ravka. Sturmhond blijkt eigenlijk heel iemand anders te zijn en heeft uiteindelijk het beste voor met Alina en Mal. De reis naar Ravka is een zware onderneming en tijdens deze reis gebeurt er veel, er dreigt namelijk een burgeroorlog tussen de troepen van de koning en de Duisterling uit te breken. En veel mensen zien Alina als hun enige hoop. Alina is door haar extra krachten sterker geworden maar ze is er niet zeker van of ze sterk genoeg is om de Duisterling te verslaan en de wereld te bevrijden uit zijn houdgreep. In Ravka probeert Alina met hulp een leger bij elkaar te krijgen, zodat ze de Duisterling kan verslaan. Voor een sterk Ravka moet Alina keuzes maken. Keuzes die de band tussen Alina, Mal en anderen steeds verder op de proef stellen. Zal Alina uiteindelijk sterk genoeg zijn en zullen Mal en de anderen aan haar zijde blijven?

Recensie Dreiging en Duisternis van Leigh Bardugo Book Barista

Dreiging en Duisternis is een goed tweede deel en Bardugo is erin geslaagd je nog dieper mee te nemen in de wereld van Ravka. Het is niet zo sterk als het eerste deel Schim en Schaduw. Dit komt voornamelijk omdat Bardugo in dit boek dieper op onderdelen uit het verhaal ingaat om Alina haar keuzes beter te begrijpen. Zo diept Bardugo personages meer uit en worden er ook politieke onderdelen besproken. Dit maakt het boek op sommige punten langdradiger dan het eerste deel maar zeker niet saai. Dit tweede deel is opnieuw zeer gedetailleerd, fantasievol en daarom zeer origineel.

Oude vertrouwde en nieuwe personages

De personages in het boek zijn opnieuw goed uitgewerkt, sterker nog je komt nog meer over hen te weten en je raakt aan ze gehecht. Hoe slecht de duisterling ook is ik kan niet ontkennen dat ik empathie voor hem voel. Ook komen er nieuwe personages voor in het boek zoals Nikolai, de lang vermiste prins die Alina komt helpen. Hij is een echte kwajongen die wat humor in het verhaal brengt.

De conclusie van ‘Dreiging en Duisternis’

Dreiging en Duisternis had minder spannende hoofdstukken dan het eerste deel maar als ik naar het geheel kijk dan vind ik een ijzersterk boek dat je veel dieper meeneemt in de wereld van Ravka. Gelukkig is het derde deel Val en verlossing al een tijdje uit en staat hij voor me klaar in mijn overvolle boekenkast. Ik kan niet wachten om meer over dit verhaal te weten te komen.