Recensie: 21 lessen voor de 21ste eeuw van Yuval Noah Harari

Sapiens van Yuval Noah Harari vond ik echt een geweldig boek! Eén van de beste boeken dit ik dit jaar heb gelezen. Ik was dus zeer benieuwd naar zijn andere boeken. Dit boek lag toevallig beschikbaar in de bieb, wat een unicum is want zijn boeken zijn altijd uitgeleend. Ik heb Homo Deus nog niet gelezen, maar het fijne aan zijn boeken is dat het allemaal niet perse op volgorde hoeft. Hoe was 21 lessen voor de 21ste eeuw? Lees het hieronder!

In Sapiens boog Yuval Noah Harari zich over het verleden, in Homo Deus over de toekomst; nu laat hij zijn licht schijnen over het heden. Wat zijn de uitdagingen van onze tijd? Hoe beschermen we onszelf tegen een nucleaire oorlog, ecologische rampen en technologische bedreigingen? Wat is de oorzaak van de opkomst van populisten als Donald Trump? Hoe weren we ons tegen fake news? Moeten we ons voorbereiden op een nieuwe wereldoorlog? Wat moeten we denken van het opkomend nationalisme? Vragen de mondiale problemen die op ons afkomen om andere politieke systemen? Is het een goed idee dat we onze data overdragen aan enkele grote commerciële spelers, of wordt het tijd om het eigendom van data te reguleren? En wat wordt de grote nieuwe wereldmacht, Amerika, Europa of China? In dit boek beantwoordt Yuval Noah Harari de 21 meest urgente vragen van onze tijd.

Interessant, maar wel veel speculatie. Ik weet nog niet zo goed wat ik daar van vind. Yuval Noah Harari haalt zeker interessante discussies aan, zoals over AI en kunstmatige intelligentie, maar het is wel erg subjectief. Het is echt een ander boek dan Sapiens.

In dit boek verkent Yuval Noah Harari mogelijke toekomstscenario’s, waar de mens nu staat en hoe zich dat verhoudt tot het verleden van de mens. Zonder teveel te verklappen: hij snijdt interessante punten aan waar we als mensheid goed over na moeten denken. Zo kan het best zijn dat we in de toekomst problemen hebben die we nog niet eerder in de geschiedenis hebben meegemaakt. Hoe gaan we die oplossen? En dan gaat het nog niets eens over het milieu.

De ideeën die de auteur presenteert zijn goed om te over na te denken en kunnen voor interessante discussies zorgen. De hoofdstukken over nationalisme, religie en immigratie zijn ook relevant voor het heden.

Ondanks dat het interessante ideeën zijn over het heden en de toekomst, mistte de samenhang in het boek. Sommige hoofdstukken waren eerder gepubliceerde essays, toen ik daar achterkwam viel veel op zijn plaats. Ik vind Sapiens echt een aanrader voor iedereen om te lezen. 21 lessen voor de 21ste eeuw vind ik niet in dat rijtje thuishoren. Het is zeker interessant en het zijn interessante topics om over na te denken, maar als je meer samenhang zoekt is het misschien een idee om de essays los te lezen.

De conclusie van 21 lessen voor de 21ste eeuw

Een interessant maar redelijk onsamenhangend boek met interessante ideeën en discussiepunten. Als je een boek van Yuval Noah Harari wilt lezen zou ik Sapiens aanraden, ook al is 21 lessen voor de 21ste eeuw wel het lezen waard. Het fijne aan de schrijfstijl van de auteur vind ik dat het een retorische kracht heeft. Ik blijf in ieder geval wel nadenken over de punten die hij aanhaalde. Door dit laatste krijgt het boek 3,5 kopjes koffie (afgerond naar 4).

De beoordeling