Recensie: Shopaholic zegt ja, Becky gaat trouwen van Sophie Kinsella

Shopaholic zegt ja, Becky gaat trouwen is het derde boek in de Shopaholic!-reeks van Sophie Kinsella. Eerder deze maand heb ik de eerste twee delen van Shopaholic! gelezen en dit mij enorm goed bevallen. Lees in deze recensie of dit derde deel mij net zo blij maakt.

“Deel 3 van de fantastisch leuke Shopaholic-reeks. Becky gaat trouwen! Becky Bloomwood gaat trouwen. Maar dat wordt een hele heisa. Met de jurk! De cadeaus! De gasten! En natuurlijk ook de moeder en de schoonmoeder…”

Die titel, wat een verschrikking! Het voelt bijna als “hier heb je de cover met titel, het boek lezen is niet nodig.”  En dat vind ik meer dan slecht! Een titel moet je nieuwsgierig maken, een tipje van de sluier weggeven, maar vooral geen spoilers! Daarnaast vind ik de cover ook nog eens oerlelijk! Gelukkig start het verhaal wel weer net zo grappig als de eerdere delen, dit verzacht de pijn… O, trouwens! die flaptekst? Laten we eerlijk zijn, dat is ook niks! Ik ging bijna twijfelen of ik de flaptekst wel in de recensie zou plaatsen. Ik hoop maar dat de uitgeverij hier op aangesproken is.

Nu Becky en Luke helemaal gewend zijn aan wonen in New York, is het tijd voor een volgende stap in hun leven. Niet alleen zij zijn toe aan een nieuwe stap! Ook Suze, de beste vriendin van Becky, gaat met haar vriend trouwen! Een hele gebeurtenis voor Becky en ze is dan ook enorm zenuwachtig! Eindelijk mag ze weer even terug naar Engeland om dit feest bij te wonen en zal ze iedereen weer zien. Het is een prachtige dag waar Becky en alle anderen hun geluk niet op kunnen. Als Luke dan ook nog een huwelijksaanzoek doet, is Becky door het dolle heen! Natuurlijk zorgt dit aankomende huwelijk voor de nodige rompslomp en maken haar moeder en schoonmoeder het er allemaal niet makkelijker op. Krijgt Becky het huwelijk waar ze altijd van droomt of wordt het een enorme flop en hebben stress en kopzorgen de overhand?

Laten we eerlijk zijn, slecht is het boek zeker niet! Maar zo goed als de eerste twee delen is het ook niet. Omdat de titel al verraad wat er gaat gebeuren, is het gewoon allemaal minder spannend. Becky zou zichzelf niet zijn, als ze zichzelf niet in de problemen brengt. Dit keer zijn het alleen niet steeds nieuwe problemen, maar is het telkens hetzelfde probleem waarbij Becky minimaal 200 bladzijdes lang geen enkele beslissing neemt. Het is dus enorm langdradig en zelfs wat irritant. Pas richting het einde van het boek is er ruimte voor meer humor en actie en gaat het verhaal vlotter. Dit is enorm zonde! Lieve Sophie Kinsella, dit kan absoluut beter!

De conclusie van Shopaholic zegt ja, Becky gaat trouwen

Shopaholic zegt ja, Becky gaat trouwen is ondanks dat Becky nu echt en volwassen leven krijgt niet zo leuk als de eerste twee delen. Het verhaal is langdradig, zit vol herhaling en Becky is niet de grappige Becky met een creatief oplossingsvermogen. Het is overduidelijk een verhaal waarbij Sophie Kinsella de personages meer bagage wil geven en karakters en levens verder wil laten groeien. Ik ben er niet zeker van of dit, ondanks dat het een logische keuze is, de juiste weg is. Ondanks dat ik dit boek minder goed vind, ben ik nog steeds verzot op Becky, Luke, hun familie en vrienden. Ik ben dan ook nieuwsgierig naar het volgende deel. Ik hoop van harte dat Sophie mij in dit nieuwe deel verrast! We zullen het zien.