Recensie: Nieuw Amsterdam van Russell Shorto

Nieuw Amsterdam van Russell Shorto Recensie by Book Barista

Ik mocht Nieuw Amsterdam van Russell Shorto lenen van mijn lieve vriendin Charlotte en was na het lezen van de cover eigenlijk direct enthousiast. Soms lees ik voor plezier en ontsnapping en soms lees ik omdat ik iets wil leren. Nieuw Amsterdam is zo’n boek waarvan ik iets kan leren. Lees in deze recensie wat ik van het boek vind.

“New York, New York: de torenhoge wolkenkrabbers en de lagere huizenblokken van Manhattan domineren de horizon. Dat is niet altijd zo geweest. In de zeventiende eeuw begon de emigratie vanuit Europa naar Amerika. In Nieuw-Amsterdam wordt de grote rol die de Lage Landen hebben gespeeld in de Amerikaanse geschiedenis op uiterst leesbare wijze in een helder daglicht geplaatst.”

Russell Shorto neemt mij eigenlijk vanaf de eerste pagina mee in zijn verhaal. Het voelt eerder alsof ik een roman lees dan een geschiedenis boek en dat bevalt me eigenlijk enorm goed. Het is een verhaal en geen opsomming van dingen die in het verleden zijn gebeurd. Heerlijk, direct nieuwsgierig naar de rest van het verhaal.

Dit boek gaat over de oorspronkelijke Nederlandse kolonie gesticht op het eiland Manhattan, dat oorspronkelijk Nieuw Amsterdam heette. Ik wist dat New York een Nederlandse geschiedenis had, maar dat was letterlijk de grens van mijn kennis – dus dit boek is een echte eyeopener. Het brengt de geschiedenis van de kolonie in kaart; waaronder de interne strijd met de West-Indische Compagnie en haar bestuurders. En de manier waarop Peter Stuyvesant het gebied regeert; inclusief zijn conflicten met de Native Americans, zijn rivaliteit met de naburige Zweedse en Engelse koloniën; en de uiteindelijke overname door Engeland tijdens de periode dat oorlog uitbrak tussen Engeland en Nederland. Tijdens het lezen van het verhaal wordt duidelijk hoe groot de invloed van de Nederlanders was bij de totstandkoming van New York.

Door een duik in de ontstaansgeschiedenis wordt duidelijk waarom deze stad is wat het is: een smeltkroes van vele volkeren en wellicht de meest vrijzinnige en liberale stad ter wereld. Om de vrijheid van deze stad en haar bewoners te begrijpen is dit boek een must, daarnaast leest het boek als een trein. Het boek verteld de geschiedenis van New York tijdens de Gouden Eeuw. Russel Shorto is historicus en journalist. Ik was bang ik het boek daarom wat saai/langzaam zou vinden. Maar het tegendeel blijkt waar. Russell Shorto schrijft bevlogen en vermengt zijn verhaal met tal van interessante feiten, die hij tevoorschijn tovert uit de archieven van die tijd. Archieven die tot nu toe nog maar weinig bestudeerd zijn, omdat de historici meer aandacht hadden voor het Engelse bestuur. De oude brieven, notulen en administratie geeft een vernieuwende blik op de geschiedenis

De conclusie van Nieuw Amsterdam

Russell Shorto schrijft op indrukwekkende, zeer goed onderbouwde en toegankelijke wijze als Amerikaan van Italiaanse afkomst met zoveel trots over Nederland, de handelsgeest en de (religieuze) tolerantie. Al beginnend in de 16e eeuw, dat je zou denken dat hij van Nederlandse afkomst zou zijn. Het leven in de kolonie Nieuw Amsterdam, maar ook dat in Nederland, brengt hij op een beeldende manier tot uitdrukking. Een must voor iedere liefhebber van onze Vaderlandse Geschiedenis!