Recensie: Grote verwachtingen van Geert Mak

Het nieuwe, geanticipeerde boek van Geert Mak Grote verwachtingen moest ik natuurlijk wel lezen! Uiteraard krijg je daar als historica kritiek op. ‘Geert mak is toch geen échte historicus’? Zelf vind ik het onzin. Geert Mak beschrijft op een heldere wijze de recente geschiedenis. Dat dit toegankelijk wordt gemaakt voor een groot publiek lijkt mij alleen maar een verdienste.

Ik heb dit boek half via audiobook en half via e-book gelezen.

De achterflap van Grote verwachtingen

In Grote verwachtingen vertelt en duidt Geert Mak de recente geschiedenis zoals alleen hij dat kan. Het is het vervolg op het immens succesvolle In Europa dat vijftien jaar geleden verscheen. Grote verwachtingen gaat over de eerste twee decennia van de eenentwintigste eeuw. Het neemt de draad op waar “In Europa’ eindigde, in 1999. Mak schetst de sfeer en stemming tijdens de eeuwwisseling, het optimisme dat toen hoogtij vierde maar dat gaandeweg verdween, de gevoelens rond de invoering van de euro, de gevolgen van de aanslag op de Twin Towers, de toestand in Oost-Europa en Rusland, de bankencrisis, de Verenigde Staten, Noord- versus Zuid-Europa, en de vluchtelingen.

Wat gebeurt er toch veel in Europa, het is interessant om dit chronologisch naverteld te hebben. Anders dan bij In Europa herinner ik me nu het meeste nieuws wel. Ik was 11 in 1999 dus dan kun je je het wel herinneren. Ik lees met veel plezier door!

Geert Mak beschrijft de recente Europese geschiedenis van 1999 – 2019. Hij schrijft dit vanuit een journalistiek oogpunt. Tussendoor komen individuen aan bod waar hij mee in gesprek is gegaan over bepaalde onderwerpen.

De toon van dit boek is minder optimistisch dan bij In Europa. Hij schrijft bijvoorbeeld over de aanslagen op de Twin Towers, de eurocrisis, het opkomend populisme, de klimaatcrisis, de vluchtelingenstroom en het conflict in Oekraïne. Pittige kost wel in de wereld waarin we leven.

Als je alle gebeurtenissen van de afgelopen twee decennia zo op een rij zet, dan zijn bepaalde bewegingen in de samenleving nu ook beter verklaarbaar. Ik heb met veel belangstelling dit boek gelezen. Geert Mak zijn berichtgeving is niet constant objectief. Dat hindert niet, maar het is wel goed om dat te weten. Toch is de auteur duidelijk goed geïnformeerd en heeft hij verstand van zaken. Zijn schrijfstijl is prettig.

Conclusie van Grote verwachtingen

Een interessant boek met veel oog voor het rampennieuws. Laten we niet vergeten dat er ook mooie dingen in de wereld blijven gebeuren, elke dag. Hoe dan ook, ik vind dit boek absoluut een aanrader voor degene die meer wilt weten over Europa (en de wereld) van de afgelopen twee decennia. Ik heb de epiloog nog niet gelezen, maar dat ga ik nog wel doen. Grote verwachtingen is een boek die je zeker eens gelezen moet hebben.