Recensie: De Fixer van Jennifer Lynn Barnes

Ik hou graag vast aan mijn favoriete schrijvers en genres maar een aantal weken geleden had ik zin in iets nieuws, een ander genre of onderwerp dan dat ik normaal zou kiezen. Op een vrije dag besloot ik af te reizen naar Scheltema en op zoek te gaan naar iets verrassends. Na een flinke sessie boeken struinen kwam ik uit op ‘ De Fixer ‘ van Jennifer Lynn Barnes. Een boek over de politieke society in Washington. Ondanks dat ik over het algemeen geen interesse heb in politiek sprak het boek mij aan. Lees in deze recensie wat ik van het boek vind.

Recensie: De Fixer van Jennifer Lynn Barnes by Bookbarista.nl

“De zestienjarige Tess woont bij haar opa op een ranch in Montana. Als haar opa begint te dementeren, neemt haar grote zus Ivy – die ze al drie jaar niet heeft gezien – Tess mee naar Washington. Ivy begeeft zich in het hart van de politieke society en is een fixer – ze lost andermans problemen op door clever thinking, connecties en als het moet zelfs chantage. Opeens wordt Tess een wereld van politiek, macht, rijkdom, driehoeksverhoudingen en familiegeheimen in geslingerd, en woont ze bij een zus die ze amper kent en vooral niet vertrouwt. Erger nog, wanneer Tess een wanhopig klasgenootje te hulp schiet, raakt ze zelf onbedoeld verstrikt in de fixerbusiness. Voor ze het weet vragen allerlei mensen haar om hulp. Totdat het uit de hand loopt en Tess in een complot wordt gezogen dat van haar high school tot midden in de Oval Office leidt.”

De Fixer is het eerste boek dat ik van Jennifer Lynn Barnes lees, gelukkig maar want haar schrijfstijl bevalt me ontzettend goed! Spannend, vlot en veel plotwendingen. Dit smaakt naar meer. Ik waande mij al snel in het fixers bestaan en tijdens het lezen vloog de tijd voorbij. Niet handig natuurlijk, als je ook nog moet afstuderen.

Tess heeft een vreedzaam leven en woont bij haar opa op een ranch in Montana. School gaat de laatste tijd minder goed, ze komt zo nu en dan niet opdagen en is brutaal tegen leraren. De leerlingbegeleidster maakt zich dan ook zorgen. Tess heeft daarentegen echt geen zin in een gesprek met de leerlingbegeleidster. Haar opa is in korte tijd dementerend geworden en ze heeft het daardoor druk op de ranch. School heeft nu absoluut niet haar prioriteit. Met alle macht probeert ze te verdoezelen hoe het er thuis aan toe gaat. Ze is bang dat wanneer de leerlingbegeleidster er achter komt ze weg moet bij opa. Wanneer de leerlingbegeleidster haar eindelijk met rust laat komt haar zus Ivy op de proppen. Voor Tess doorheeft wat er gebeurt neemt haar zus haar mee naar Washington en zit haar opa in een kliniek voor dementerende mensen. Vanaf het moment dat Tess met Ivy meegaat naar Washington verandert haar leven. Ze wordt meegesleurd in de politieke wereld vol intrige en mysterie, waar haar zus als Fixer andermans problemen oplost. Dit doet ze doormiddel van clever thinking en hier en daar wat chantage. Tegenover Tess laat Ivy niets los over haar werkzaamheden. Ivy stuurt Tess naar Hardwicke Academy, een high school voor kinderen van de rijke en machtigen in Washington. Vanaf dag één wordt het Tess door alle verhalen al snel duidelijk dat haar zus een belangrijke rol speelt. Iedereen waar Tess mee in contact komt is er namelijk van overtuigd dat zij hetzelfde kan als haar zus, problemen oplossen. Hoewel Tess helemaal geen zin heeft om de problemen van anderen op te lossen kan ze mensen in nood niets weigeren. Helemaal haar nieuwe vriendin Vivvie niet. Vivvie is de dochter van Majoor Bharani, arts in het witte huis. Ze heeft een duister geheim dat moet worden opgelost en vertrouwt Tess het hele verhaal toe.  Tess weet de problemen die hierdoor op haar pad komen rustig te onderzoeken maar raakt ondanks dat toch steeds dieper verstrikt in de fixerbusiness met al zijn gevaren en intriges. Het lijkt er steeds meer op dat Tess met hulp van haar vrienden achter de echte waarheid komt. Tot grote ergernis van Ivy want die wilt haar zusje ver weg houden van alle gevaren. Maar zal Ivy daar wel toe instaat zijn?

Toen ik de achterkant van het boek las was ik vooral nieuwsgierig omdat politiek in mijn ogen nu ineens wel spannend klonk. Ik vroeg me ook af hoe een jonge meid van 16 nou een rol kan spelen binnen de politiek en ik had hier dan ook mijn vraagtekens bij. Helemaal ongeloofwaardig vond ik het niet, maar een tikkeltje vreemd wel. Ik moet zeggen dit heeft me verrast.  Het verhaal is goed in elkaar gezet en haar rol als 16 jarige Fixer is geloofwaardig genoeg. Door de telkens onvoorziene wendingen is het boek een echte page-turner. Wat ik opvallend en fijn vond was dat er eens een keer geen liefdesverhaal in een boek is verwerkt. De focus ligt helemaal op het oplossen van problemen van de personages en versterkt hierdoor hun onderlinge band.

De personages zijn interessant! Tess is een nieuwsgierige tiener die niet terugdeinst voor een tegenslag. Als ze eenmaal haar tanden ergens inzet laat ze niet los. Dat kan ik waarderen! Haar zus Ivy heeft dezelfde eigenschappen en omdat ze in staat is niet te veel van haar leven prijs te geven is ze extra intrigerend. Voor Vivvie kreeg ik tijdens het lezen een lichte allergie, ze is enorm afhankelijk van anderen maar dat maakt de wisselwerking tussen haar, Tess en Ivy wel enorm interessant.

De conclusie van De Fixer

Ik vond De Fixer verfrissend. Het oplossen van een mysterie plus het ontdekken van politieke machtsverhoudingen waren een aangename afwisseling met wat ik normaal lees. Het is natuurlijk opvallend dat Tess als high school leerling in aanraking komt met politieke intriges maar dat maakt het verhaal wel net even anders dan anders. Het boek is een aanrader voor iedereen die van thrillers en young adult houdt. Op 7 juni 2016 komt het vervolg “The long game” uit. Ik kan niet wachten!