Recensie: Als ik blijf van Gayle Forman

Ik heb zojuist het boek Als ik blijf van Gayle Forman met tranen in mijn ogen gesloten. Ik ben omver geblazen door het verhaal en dat is al een tijd niet meer voorgekomen. Ik denk zelfs dat ik niet direct door ga in een ander boek. Ik wil hier even van bijkomen en ook gewoon nog even nagenieten. Lees in deze recensie waarom ik dit boek zo ontroerend en indrukwekkend vond.

“Een schitterend verhaal over liefde en verlies, en de moed om de juiste beslissing te nemen wanneer je leven letterlijk in je eigen handen ligt. Het leven van de 17-jarige Mia draait om muziek: ze wil graag naar het conservatorium en haar vriend Adam speelt in een populaire rockband. De toekomst ziet er rooskleurig uit. Maar wanneer Mia met haar ouders en broertje een dagje uitgaat, gebeurt er iets waardoor haar leven in één klap verandert…”

De eerste indruk is positief

Als ik blijf is het eerste boek dat ik van Gayle Forman lees, gelukkig maar want haar schrijfstijl bevalt me ontzettend goed! Spannend, vlot en indrukwekkend. Ze weet door haar schrijfstijl en door het goed opgebouwde verhaal emoties in mij los te maken. Dit smaakt naar meer. Eerder heb ik aangegeven Young Adult boeken misschien niet meer zo interessant te vinden, maar hier kom ik nu op terug!

Het aangrijpende verhaal

Mia is een zeventienjarige celliste met ontzettend veel talent, ze heeft auditie gedaan voor Julliard en ze wacht nog op de uitslag of ze is aangenomen. Mia groeit op in een warm gezin met uitzonderlijk stoere ouders en haar jongere broertje, Teddy. Een jongetje op wie ze gek is! De enige man op wie ze nog gekker is, is haar vriend Adam, een rockartiest die steeds beroemder wordt. Wanneer Mia op een ochtend wakker wordt en het sneeuwt mag ze samen met haar broertje thuis blijven bij haar ouders, de scholen zijn door dit winterse weer gesloten. Haar stoere ouders zien dit als de uitgelezen kans om er een leuke familiedag van te maken en willen er ondanks de besneeuwde wegen op uittrekken. Tijdens dit familie-uitje raakt Mia samen met haar ouders en haar broertje betrokken bij een verschrikkelijk auto-ongeluk. Mia raakt in een coma. Tijdens deze coma treed ze buiten haar lichaam en maakt ze een zwaar proces door. Mia moet tijdens deze periode kiezen tussen leven en dood. Zal ze bij haar familie blijven?

Dit verhaal heeft mij diep geraakt

Dit verhaal heeft mij zo ontzettend diep geraakt dat ik het voor het eerst moeilijk vind om een recensie te schrijven en alles onder woorden te brengen. Wellicht zegt dat al genoeg? Er waren momenten dat ik met een grote glimlach op mijn gezicht zat te lezen. Wat een heerlijke meid is het! Ook waren er momenten dat de tranen over mijn wangen stroomden. Forman neemt je volledig mee in de denkwijze van Mia en gaande weg in het verhaal kom je achter steeds meer dingen. In veel gevallen gebeurt dit door middel van flashbacks. Het verhaal lijkt hierdoor meer op een waargebeurd verhaal dan een roman, dit zorgde ervoor dat het mij nog meer intrigeerde.

De stoere personages

De personages zijn enorm interessant! Mia is een nieuwsgierige tiener die niet terugdeinst voor een tegenslag. Haar broertje is zo’n snoezig mannetje dat je in de wangen wilt knijpen en zeggen dat alles goed komt. Ik had wel gemengde gevoelens bij haar ouders, ondanks dat ze als ontzettend stoer worden beschreven. Dacht ik “Welke gek neemt zijn gezin mee in een auto bij slecht weer?!“ Waarom zet je hetgeen waarvan je zoveel houdt op het spel? Aan de andere kant, zij zijn niet de eersten die samen met hun kinderen in de auto stappen en niet heelhuids op de eindbestemming aankomen. Ik mag het ze niet kwalijk nemen.

Conclusie van Als ik blijf

Ik vond Als ik blijf mega indrukwekkend en ik ben dan ook zeer benieuwd naar het vervolg wacht op mij.  Zodra ik de boeken uit heb die nu nog in de kast staan dan zal ik deze aanschaffen. Ik ben fan van Gayle Forman haar schrijfstijl en ze is voor mij van een onbekende schrijfster naar een van mijn favoriete schrijfsters op de lijst geschoven. Heb je Als ik blijf nog niet gelezen? Snel je naar de boekhandel dan! Dit boek mag je niet missen! Man, vrouw oud of tiener, lees het!

5 koppen koffie Book Barista